Sätter det krydda på din tillvaro?

Saltet. På vägarna alltså.

Cykelvägen till mitt jobb har under vinterns lopp saltats så mycket att jag vissa dagr undrat om det haglat under natten. Stora vita kristaller av salt har krossats under cykelns däck. Det hjälpre mig förvisso att ta mig fram med cykel. Men är det värt det?

Igår bytte Adde däck på min cykel. Bakdäcket hade spruckit sönder. Är det saltet som torkat ut gummit tro? Och om det i så fall är det. Vad gör då saltet på naturen? På djurens tassar/klövar?

Nu när vägarna torkar upp är de vita av vinterns saltande. Hur mycket salt ska naturen ta för att vi inte ska behöva halka? Och halkar vi verkligen mindre? Vad hade hänt om vi bara lät snön packa till sig på cykelbanan och slängt lite grus på? Istället för att med hjälp av salt smälta snön, som sedan fryser till is när det blir för kallt för saltet att bita?


Kommentarer
Postat av: Hedvig

Jag håller med dig, jag hatar det där jäkla saltet...

2011-03-08 @ 23:16:23
URL: http://trolleboll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0