För att inte tala om vilket sjuhelvetes immunförsvar jag får

Idag betalade jag mina räkningar. Jag tillhör kategorin som vill ha det ur världen snarast möjligt efter lönens inträde på kontot. Så att man vet säkert vad man har kvar liksom. Inte bränner pengar man tror sig äga men som sedan försvinner.

Idag hade jag dessutom den stora glädjen att betala den första räkningen till de som under fyra års studier sett till att jag fått mat på bordet. CSN. 2300 kr rullar imorn ut från mitt konto och in på deras. Inte mer än rätt såklart, men surt när jag vet att min inkomst inte är många hundralappar mer än ingångslönen för en outbildad lagerarbetare. Vad är fyra års studier när man väljer att arbeta med något så oviktigt som barn?

Nu säger ni att det viktigaste faktiskt är att jag trivs med mitt jobb och att jag som lagerarbetare skulle kräkts lite i munnen varje dag. Sant. Men varför ska jag vara så jävla nöjd? För att jag är kvinna? Då ska jag se det som mitt kall att torka rumpor, snornäsor och nerkissade byxor om dagarna? Då ska jag tänka att jag faktiskt har pluggat i fyra år för att ge optimal pedagogisk utbildning till barnen och att det ska vara glädje nog?

Jag vill inte byta jobb. Verkligen inte. Men jag tänker inte sitta still och vara glad för att jag har ett mysigt jobb och därför inte känna att lönen spelar roll. Om andra med motsvarande längd på utbildning kan tjäna dubbelt så mycket som mig, varför ska jag då vara nöjd?

Kommentarer
Postat av: Annie

Fy fasen, du har så rätt! Barnen är vår framtid...eller? ;)

2011-02-24 @ 22:30:22
URL: http://klanto.blogspot.com
Postat av: Hedvig

Jag har också dålig lön, även när jag jobbar.. Vi biologer är nämligen så dedikerade så att vi inte bryr oss om pengar...? Sen är ju många tjejer också och tackar en nej pga låg lön så finns ju några bakom i kön som man kan ta.. Och nej, jag är inte bitter ;)

2011-02-25 @ 00:40:21
URL: http://trolleboll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0