Det där med outbildade föräldrar

Nu skrämde jag visst en stackars outbildad mamma när jag hintade vad jag tänkt ta upp i ett tidigare inlägg. Det var såklart inte meningen!

Barn till outbildade blir inte förstörda för all framtid. Självklart inte! Dock finns tendenserna att barn till outbildade i sin tur inte heller utbildar sig. Man blir som man umgås till viss del. Självklart finns det alltid undantag och främst handlar det om vilken inställning man som förälder har till studier och arbete.

Föräldrar som inte är utbildade har också ofta andra egenskaper som de uppskattar hos ett barn. De uppskattar lydnad och tenderar att oftare bestraffa sina barn än utbildade föräldrar som ser fantasi och självständighet som några av de viktigaste egenskaperna.

Det är fortfarande en undersökning där dessa tendenser finns. Inga ord är lag. Alla föräldrar är olika och tur är väl det! Vi vill väl inte stöpa alla i samma form?

Som blivande lärare stöter man på de flesta typer av barn. De allra flesta har sin alldeles egna charm. Dock tycker jag att det är intressant att se att dagens skola som ska vara "en skola för alla" ändå visar sig passa allra bäst för en viss typ av elever. Skolan är akademisk redan från början och passar det inte så halkar de med en annan familjekontext ur systemet och väljer att inte fortsätta. Hur ska vi göra för att skolan inte ska skrämma utan intressera fler barn?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tur att den finns undantag...jag är ett av dom! Det skulle krävas mycket innan jag bestraffade mina barn! Kreativitet ser jag som en jättebra egenskap. Tur att man har ett läshuvud så jag kan hjälpa till i skolan sen också då.. :)

2010-03-05 @ 09:33:54
Postat av: Ida

Ja, det är tur det =) Finns nog undantag åt båda håll! bestraffning behöver inte alltid vara fysiska så bestraffar gör nog alla på något sätt, mer eller mindre..

2010-03-05 @ 18:25:39
URL: http://miraku.blogg.se/
Postat av: Olle B

I går mötte Marianne och jag i Slottskogen två grupper förskolebarn från en förskola som alltid är ute. Det var en positiv syn. Alla ungar var pigga, gjorde precis vad lärarna sa fast de ofta sprang i stället för att gå. De verkade också ha så roligt med varandra. Om deras föräldrar hade utbildning eller eller ej framgick inte

2010-05-08 @ 11:13:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0