Kontaktfält, belöningar och kriterier

Idag tränade jag agility på LBK med Hedvig. Eller ja, med Kezo men Hedvig tränade hon också, fast med Monster.
Idag stod kontaktfält och hoppteknik på schemat och hopptekniken gick jättefint! Satte upp två kryss och en oxer med ett galoppsprång mellan alla tre och han flöt så fint över! När jag sedan släppte upp honom på balansen efter hoppen och sprang bredvid sög han så bra framåt att jag inte hann med fram! wohoo!
-------------
Jag fick göra vissa modifikationer på balansen idag. Även med bågen så hoppar han ibland även om tyngdpunkten är låg. Tillräckligt ofta för att det inte ska kännas hundra. Så mot slutet gjorde jag så att jag gjorde en rejäl halvhalt precis innan han kom fram till kontaktfältet och då hände det lite grejer. Han bromsade in och sänkte sig ner. Träffade kontaktfälten fint. De flesta av gångerna. Ibland hoppade han ändå men träffade trots det kontaktfältet och där är mitt problem. Jag vill ju att han tydligt ska trampa och söka sig neråt, alltså bör jag väl inte belöna när han hoppar av uppåt, även om han trampar på kontaktfältet? Jag vill ju att han ska trampa av neråt.
--------------
Agility är självbelönande för Kezo. Han älskar det och känner sig ganska bäst oavsett vad han gör. Det är kalasbra! Men det gör det svårare för mig att markera fel. Jag tänker aldrig fya honom. Agility SKA vara kul hela tiden. Alltså måste jag bli bättre på den där jackpotbelöningen. Jag måste bli mer kalasglad och visa att jag tycker att han är bäst i världen när det stämmer till hundra procent. Kezo måste tydligare märka på mig när det blir rätt och när det inte blir lika mycket rätt. Det är nog bara om jag får honom att känna den skillnaden som vi kan få någon ordning på de där kontaktfälten på balanshindret.
-------------
A-hinder och gunga då? Ja, där har jag mer glada nyheter! Gungan tränade jag lite i torsdags och där är han ju framme på kontaktfälten när gungan slår ner så där jobbar vi på att han ska springa hela vägen upp och sen springa när gungan är nere. Det går bra! A-hindret och bågen går dessutom väldigt bra. Där blir det verkligen running av det hela när bågen är på plats så där tänker jag jobba vidare med det.
-------------
Gråa hår kommer jag att få av det där balanshindret men det känns som vi kommer närmare och närmare en lösning för varje gång. Halvhalter i kombination med en båge. Halvhalt vid uppfart också för där hoppar han så fint över hela fältet om han har bra fart. Ja, jösses..
-------------
Det är väl det här som gör agility så kul? Att det hela tiden finns saker som kan förbättras och finslipas och göras om. Allt för att hitta ett sätt att jobba som fungerar för mig och min hund, när ja inser att något inte fungerar.

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Det roliga är ju att man kan lära även en gammal hund att sitta, kolla bara ert slalom som har blivit kalas bara senaste året!!

2011-05-22 @ 17:37:44
URL: http://trolleboll.com
Postat av: mamma

Det där med "kalasglad" det kunde jag bli i klassrummet också. Barnen märker om man "bara belönar" och när det kommer från hjärtat.

2011-05-22 @ 17:46:48
URL: http://stallfurulund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0