Agility och konsten att lägga ribban

Idag var det agilityträning igen och med förra veckans bra känsla var jag laddad. Dock sjönk modet rätt snabbt då jag inte fick till några svängar alls i början utan allt bara blev blaj. Mycket nya svängar jag inte gjort direkt förut och nya modeller på hur de ska tas. Jag skulle testa alla på en gång och allt blev pannkaka.

Till slut insåg jag ju vad jag höll på med och att jag och Kezo som bara tränar en gång varje vecka faktiskt inte kan ha ambitionen att sätta alla svåra handlingar på svängar som kommer i vår väg. Vi satsar inte på att vinna SM och vi kommer aldrig träna så mycket att vi kommer bli bäst. Dock vill vi har roligt och få till banor med flyt, som passar oss och som får oss att springa lite fortare. Det gör vi inte om varken jag eller Kezo vet exakt hur vi ska göra.

Så när jag funderat och hittat lösningar som kanske inte är efter skolboken, men som passar för mig och Kezo och den nivån vi ligger på tyckte jag det kändes mycket bättre! Det var fortfarande luriga svängar och vi utvecklas fortfarande, men på ett sätt som kändes flytigt och bra!

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Åsa beskrev det jättebra i en kommentar i Gudrun Brundins blogg: Den bästa handlingen är den som gör det lätt för hunden.

Huvudsaken är ju att man får flyt och de bästa svängarna man kan :) Men det är roligt med nya svängar, fast man måste ju gå lite mer på djupet hur man gör dom så att inte både hund och förare står som frågetecken på banan :P

2011-01-24 @ 09:39:33
URL: http://trolleboll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0