Igelkottens elegans

Vi har ju en bokcirkel, jag och ett par fina flickor. Vi träffas då och då och har läst mer eller mindre duktigt. Vi pratar och skrattar, äter och dricker gott och har det väldiugt trevligt. Det är ju det viktiga.

Den senaste träffen avhandlades boken Igelkottens elegans av Muriel Barbery.



Boken har ett underbart språk och ett tempo som är lugnt och behagligt. Handlingen går långsamt fram men man blir aldrig uttråkad då språket håller texten levande hela tiden. Handlingen utspelar sig i Paris och klasskillnader, intelligens och vänskap speglar boken.

Mot slutet drar handlingen iväg i ett snabbare tempo och slutet på boken nämner jag inget om, mer än att det känns lite som att författaren hade tidspress. Jag hade gärna sett ett annat slut.

Jag gillade boken skarpt även om det fanns saker som kunde varit bättre. Vem är perfekt liksom? Läs den!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0