Agility med fart och fläkt

Ja, det var målet med dagens övning! Hedvig hade samma önskan och tog med ett par enklare kombinationer till träningen idag. Lydia hade med en lite krångligare så vi fick tre stycken att varva mellan.

Den första innehöll hinder, tunnel, slalom och balans och gav kontaktfält och slalomingångar som var lite luriga men utan att det blev rörigt. En kul och kort liten övning som fick igång oss efter vilan! Kontaktfälten satt snyggt efter en liten påminnelse.. Det är ju den där påminnelsen som försvårar.. Jag måste nog faktiskt börja ta om när det blir fel på tävling för att det ska bli ordentligt och riktigt gjort..

Övning nummer två såg ut så här:

 

bild av Hedvig

 

Den här övningen var helt fenomenal genom att den hade precis vad vi behöver! Tunnelsug, fart och snygga linjer! Bäst blev det om jag kallade in ståendes efter hinder nr 2 och sen bara öste rakt igenom banan. Efter nr 7 fick jag vara med och trycka ut honom lite så att han kom rakt emot långhoppet och sen var det bara full fart i mål. För att vara Kezo var det full fart när allt stämde och det kändes jättekul!

Egentligen skulle jag stannat här. Han började bli lite trött och sista övningen var lite för krånglig för att köras med trött hund. Bara för att det bara tränas en gång i veckan och kostar pengar behöver man inte köra rätt in i kaklet. Kezo blev för trött och även om han gjorde vad han skulle blev det inte så flytigt och fint som det skulle kunna bli.. Ska tänka på tills nästa gång!

Dagens träning gav kvitto på vad jag egentligen visste. Enklare fartövningar är precis vad vi behöver för att få till den där extra farten vi måste ha på tävling i vår/sommar. Nu kör vi! Full fart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0