Hoppteknikens andra dag

Idag bar det av för ytterligare en dag där vi skulle drillas i att få hundarna att hoppa så ekonomiskt som möjligt i en bana. Banan bestod i 30 hinder och delades upp i olika kombinationer. Den första var slutrakan. Vår akilleshäl. Dessvärre blev inte den delen filmad men efter att ha testat olika varianter insåg vi att det jag måste göra för att få honom att dra framåt. Det är att springa och det fort. Som jag sprang sen! Snabb som blixten.

 

Framförbyten, springa runt, "skråa" (när hunden tar hindret diagonalt för att spara tid), hoppa oxer rakt och snett och mycket mer fick vi in i övningarna idag. Sammantaget kan man säga att Kezo springer, när jag springer. Han är dessutom väldigt säker och kan alltså springas ifrån utan att det inverkar negativt på hinderföljden. Han tar linjerna bra och kör allt vad han kan för att komma ikapp. Vilket ju är syftet med att springa ifrån.

 

Ett par av övningarna finns på film här.

 

'

 

Avslutningsvis körde vi hela banan en gång. Det gick riktigt bra! Fast vid hinder 20 (där en vanlig bana brukar ta slut) tyckte Kezo att det kunde räcka. Ganska förståeligt med tanke på att han hoppat konstant hela helgen. När jag sa åt honom att köra klart gjorde han dock det och tog slutrakan med kraft och fart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0