Kontaktfältsbekymmer på en i övrigt grym hund

Igår åkte jag och Hedvig ut för att träna agility. Agilityklassbana i klass 2. Jag kände på tävlingen i helgen att jag inte får något bra flyt när de där kontaktfältshindrena är med. 2 på 2 av som vi försöker köra som beteende för att han inte ska hoppa för tidigt fungerar dåligt och hela nerfarten blir ett störande moment. Då vi har haft mycket problem med att han drar sig mot mig är det inte alls tip top att jag ska behöva ner och tjata på honom där. Sen är han som ett klister några hinder efter. Då blir det lätt fel!

Även igår hade vi problem. De gånger jag släppte ner honom utan att kräva stopp gick han fint efter men vips så hoppar han av för tidigt. Så nu har jag en ny plan. Jag måste få honom att jobba neråt mer av sig självt. Jag ska se vad jag kan göra och återkommer om lösningen.

Jag är medveten om att Kezo är sju år och aldrig haft ett helt fungerande kontaktfältsbeteende. Kanske kommer vi aldrig få ett heller, men med mycket träning kan vi förhoppningsvis få till det så att det för det mesta fungerar tillräckligt på tävling.

I övrigt då?

Ja, jag kan inte annat än säga att min hund är helt fantastisk just nu. Så enormt lyhörd och lättstyrd att vi, om man bortser från kontaktfälten, i princip nollade vartenda varv. Jaja, jag sprang fel första varvet men det kan ju knappast Kezo hjälpa. Han nollade den lösningen också! Jobbade jag på ordentligt igenom hela loppet höll vi en riktigt bra fart också! För att vara oss.

Åh vad mysig han är min hund!

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Weee :D På mysigheten och fantastiskheten alltså :D

2011-05-06 @ 07:15:03
URL: http://trolleboll.com
Postat av: fia

bloggsvar....



haha.. ja men jag brukar variera mig lite.. skriver jag ur Theas synvinkel blir det ibland dagis för att hon säger så. Men för att göra alla mina lärarvänner glada så skriver jag förskola ibland! :)

2011-05-06 @ 08:14:19
URL: http://sofran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0