Kontaktfältens resa

Jag skrev ju sist att jag ska börja testa en ny lösning på kontaktfälten. 2 på 2 av fungerar inte som det ska och att kräva av hund, som ibland får tidsfe,l att stanna på tre olika ställen på banan känns ju helt fel.

Jag har alltså börjat träna med en "båge" vid nerfarten. Med hjälp av hinderstöd och ett repkoppel får jag en båge som Kezo måste springa under för att ta sig ner. Detta gör att vi kan hålla hög fart och inte behöva stanna. På träning har det känts väldigt bra!

Igår filmade jag ett par nerfarter för att kunna se mer exakt hur bra han tar hindrena. Det visade sig att marginalerna inte är jättestora. Han hoppar fortfarande av lite för tidigt även om tyngdpunkten är låg. Nästa pass ska jag alltså sänka bågen lite och flytta den för att hitta ett läge där det krävs av honom att trampa av ordentligt långt ner. Det BORDE gå!

 

På A-hindret har jag också testat och det finns inte på film. Dock har jag en känsla av att han trampar av bättre på kontaktfälten där. Men ska syna det en extra gång. Gungan tar han såpass bra nu att han hinner ända ut på kontaktfältet innan brädan slår i backen så där borde inte några hjälpmedel behövas.

 

Vi är bara i början av denna nya resa. En månad kvar till nästa tävling och vi får väl se hur det har gått då. Det är roligt att pröva något nytt och även om inte jag och Kezo får till det till hundra procent kanske nästa hund har större förutsättningar för att få till något bra om den tränas från början!


Kommentarer
Postat av: Hedvig

Tror på metoden! Snyggt skutt över bordet, det missade jag igår :P

2011-05-08 @ 22:10:14
URL: http://trolleboll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0