Hur bra ligger det i munnen?

Jag är så galet trött att jag inte vet vad jag heter. Att ha måndagsöppning på jobbet måndagen efter att vi helt sonika fått ge bort en timme är ett hån mot mänskligheten. Men men. Vem behöver mer än 4 timmars sömn?

I vilket fall måste jag berätta om gårdagens roligaste uttalande. Vi var i Stockholm igår. Jag, syrran, syrrans pojkvän, kusinen, kusinens pojkvän och mormor. Mormor var den som levererade.

Vi hade gått på ett fik för att, ja, fika. I kön var det en kvinna som frågade mig vad en av kakorna var för något för hon såg dåligt. Det är en havreboll sa jag. Som chokladboll fast utan kakao. Kvinnan kräktes lite i munnen och svor en lång ramsa över vilken vidrig kombination jag just presenterat för henne. Det tyckte jag var lite kul vilket ledde till att jag var tvungen att återberätta händelsen när vi satt oss vid vårt bord.

Här inser mormor att jag använder den politiskt korrekta benämningen chokladboll och inte negerboll som hon är uppväxt med. Vi förklarar att jo, det har ju vi också fått höra men att det inte är helt ok att säga längre. Här kommer mormor med dagens chock.

Mormor: "Negerboll hette det ju på vår tid. Precis som negermage."

Vi: "Va????"

Mormor: Ja, en sån där chokladbiskvi. De heter ju negermage."

Vi: "Va????"

Ja, så fortsätter det. Vi var lätt förundrade att folk förr faktiskt var sugna på något som kallades negermage. En negerboll är ju ändå (om man inte associerar för fritt) bara en boll som är brun liksom. Men en negermage är ju en mage från en människe! Vem vill äta det? Ja, tack gode gud för politisk korrekthet.

I vilket fall hade vi en riktigt trevlig dag i Stockholm med Skansenbesök och god mat!


Kommentarer
Postat av: Hedvig

Oj, negermage var helt nytt för mig med. Vilket konstigt ord!

2011-03-28 @ 09:20:41
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Malin

Vi har börjar säga invandrarkulor åt negerbollar :P

2011-03-28 @ 13:05:09
URL: http://lillgurka.webblogg.se/
Postat av: Karin

haha det är en sticka som dom har kört ner för att hålla ihop den antar jag, med deras logga på :)

2011-03-28 @ 18:59:55
URL: http://kavitha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0