Agility i Karlstad

Ja, igår bar det av till Karlstad ör 4 starter i klass 2. Peppade och galda i hågen över att första start inte var förrän efter lunch gav vi oss av, Hedvig, jag och hundarna.

Så här gick det:

Agility klass 2 A - 5 fel, kontaktfält (placering 7 av 33 starter)

Agility klass 2 B - 10 fel, slalomingång där jag råkade stå i vägen och de andra 5 vet jag faktiskt inte varför jag fick.

Hopp klass 2 A - 1,28 fel, tidsfel (placering 7 av 37)

Hoppklass 2 B - 0 fel (placering 9 av 38)

Inga pinnar men stabila lopp med få fel. Jag är väldigt nöjd med att vi håller en jämn stabil nivå på våra lopp men är mindre nöjd över att tiden inte räcker till när vi nollar. I hoppklass B var vi förvisso 2 sekunder under maxtiden, men 8 ekipage hade snabbare tid och det är för mycket. Speciellt då det var ett väldigt fint lopp med bra flyt. Vi sätter krångliga svängar fint och vi tar inga vida svängar men vår grundfart och vårt slalom är för långsamt.

Tankarna som gick på hemvägen var:

Vi har svängarna. Vi behöver träna på snabba lätta banor för att öka drivet framåt. Dock behöver vi fortfarande slipa på svängarna. Allt kan bli bättre. Men dessa bör då tränas separat i mindre kombinationer.

Det räcker inte att springa fort på agilityträningarna. Med en hund som aldrig rusar självmant när han är lös behövs fartträning mellan träningspassen. Långa inkallningar både på plan mark och i backe. Cykelturer i snabb takt och andra bra sätt att träna fart. Tips mottages gärna!

Kontaktfälten behöver som vanligt slipas. Jag måste kräva mer på tävling. Även om det kanske betyder att vi diskar oss.

Det bästa av allt med hela dagen var att jag höll nervositeten under kontroll. Jag har en hund som gör vad jag ber honom att göra. Gör jag rätt blir det rätt. Jag har inget att vara nervös över. Dessutom kommer jag INTE att kissa på mig under loppet även om det känns så precis innan jag ska in!

Jag har en härlig hund som gör så gott han kan efter de förutsättningar han har! Köper man en volvo istället för en rolls royce får man ha det i bahuvudet när man tävlar och tränar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0