Framförbyten i påskvärmen

Framförbytesträning stod på schemat under gårdagens agilitypass. Jag åkte ut söndag morgon och möttes av en lugn och tyst brukshundklubb. Jag började med att sätta upp den här kombinationen:

Kallade in över ettan så att han fick en bra linje över 2 mot 3. Mellan 3 och 4 gjorde jag ett framförbyte vilket jag också gjorde mellan 6 och 7. Det var egentligen inte nödvändigt men ska det tränas framförbyten så ska det och det kunde ju lika gärna vara så att vi skulle vidare åt andra hållet sen!

För att ändra lite lade jag sen till ett slalom. Jag började på höger sida om slalomet. Eftersom Kezo kan jobba själv i slalom fast jag fortsätter framåt (sjukt duktig har han blivit!) sprang jag förbi honom och framföbytte mellan 2 och 3 medan han tog slalomet. På det sättet var jag rätt placerad när han kom så att han kunde hitta linjen mot nästa hindret utan problem. Mellan 4 och 5 framförbytte jag också för att få kortast möjliga väg mot mål och därmed kunna springa fort.

Kontaktfäl skadar ju heller inte att få in i varje pass så jag gjorde även den här kombinationen. Eftersom jag måste stanna med honom vid nedfarten till balansen var jag sedan tvungen att springa väldigt fort för att vi skulle komma rätt upp mot nummer fyra så att linjen mot 5 blev bra men på andra försöket satt det fint! Framförbyte mellan 5 och 6 och 7 och 8.


Bra saker med passet: Jag sprang på bra och Kezo också. Självständigt slalom och bra kontaktfält.

Dagens problem: Ett genomgående problem var att Kezo ibland smet bakom ryggen vid framförbyte och även om det gick så fick vi jobba på att få till det. Tills jag efter ett tag hörde Eva-Maries stämma: Det är bra att byta nära nästkommande hinder och se till att komma över hela linjen så att Kezo får ordentligt med plats.
Helt plötsligt blev det så enkelt. Jag har en förmåga att byta för snävt inpå Kezo och då hamna så att jag måste dra med honom runt. Det ska inte behövas. Byter jag ordentligt så jag hamnar på andra sidan linjen kan han springa vidare på linjen och veta vart han ska då jag placerat mig rätt. När jag fokuserade på det och verkligen jobbade genom hela bytet fick vi ett helt annat flyt. Måste tänka på det vid framtida träningar och banvandringar! Framförbyten är ju egentligen vår grej då det håller uppe hans fart. Men då måste de göras rätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0