Så gör hon det igen

Ketchupmamman alltså.

Jag har länge funderat över hur jag skriver ett inlägg om varför jag tycker det är viktigt med delad föräldraledighet och varför jag vill ha det så när jag får barn. Men så tänker jag. Vem är jag att prata om något jag ännu inte upplevt? Jag kommer också stå där sen och vilja vara hemma! Möjligheten är ju rätt stor att jag gör det. Det tror jag också. Det är då jag hoppas att mannen i mitt liv fått en bättre information om sin roll än Ketchupmammans och ryter i och kräver sin rätt. Sin rätt att vara pappa.

Så läs vettja! Hon är fantastisk på att få det att låta så enkelt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Enligt mig beror det lite på hur familje situationen ser ut. Är t.ex den ena föräldern arbetslös, är det kanske mer naturligt att den tar en större del av ledigheten. Samtidigt kanske en egen företagare inte vara borta från företaget så länge. Sen finns det ju enbart den ekonomiska aspekten på det också.



Kan säga hur vi tänkt i vårat fall. (Som vi ju tycker passar oss bäst förstås) Jag jobbar ju bara halvtid. Daniel jobbar heltid. Vilket ju innebär att jag inte får lika mycket ersättning jämfört med en heltidsarbetande. Jag kommer att ta ut största delen av föräldraledigheten bla pga ekonomin och att Ester inte behöver börja på dagis så tidigt då. Hade vi gjort tvärt om så hade Daniel behövt ta ut många fler dagar för att det skulle gå ihop ekonomiskt. (Medans jag inte ens behöver ta ut hälften som det är nu.) Summan av det hela blir ju att Ester kan vara hemma från dagis mycket längre. Vilket vi värdesätter högt. Men det är ju bara en variant. Det är ju upp till varje familj att sätta sig och fundera ut vad som passar just dem bäst. :)

2011-04-20 @ 22:54:04
Postat av: Ida

Självklart är det olika från familj till familj och det jag utgår från här är ju vad JAG vill och vad jag vill sträva efter att kunna uppnå.



Både jag och Adde kommer jobba heltid och även om hans lön blir högre än min kommer vi ha råd att dela. Visst, vi skulle kanske kunna spara några veckor men vi får helt enkelt se till att inte ha satt oss i en situation där vårt liv i övrigt kostar så mycket att vi inte har råd.. Då jag tycker att det här är viktigt. För barnet, för Adde som pappa och för mig.



Det handlar ju om min framtida karriär också. Jag vill inte tappa för mycket genom att vara den som är hemma större delen. Skaffar man flera barn blir det ju en herrans massa år om en drar hela lasset..



Men bara för att jag tycker att det här känns rätt för mig, behöver det inte vara fel att andra familjer gör på ett annat sätt. Alla vill vi väl våra barn/framtida barn det bästa ju!

2011-04-20 @ 23:15:44
URL: http://cronebäck.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0