Ju äldre barn desto värdare jobb?

Jag har ju en utbildning som täcker upp både förskola och skola. Jag har behörighet upp till årskurs fem. Jag valde, kanske för att det var där jobben fanns när jag slutade plugga men också för att jag trivs där, att jobba i förskolan.

Jag älskar mitt jobb. Jag gillar att se barnen utvecklas varje dag. Lära sig nya saker varje timme och känslan av att ha en läroplan som låter mig använda lärandet på ett sätt som passar oss. Mig och framförallt barnen. Jag gillar att arbeta i ett arbetslag där alla känner barnen. Där vi kan bolla idéer med varandra och gråta ut när ingenting stämmer. Jag tycker om dokumentationens möjlighet att utveckla mitt arbete och få barnen att känna sig stolta över det vi gör. Förskolan erbjuder så mycket. Vissa dagar kommer jag hem och sliter mitt hår. För att nästa dag få mig att skratta. Massor.

Men ofta när jag träffar nya människor, framförallt inom förskolan, så får jag höra. Du som också kan jobba i skolan, det är väl det du vill sen va? Jobba på riktigt. Men hallå? Varför skulle skolan vara mer på riktigt än förskolan? Varför ska jag känna att jag har lägre ambitioner för att jag anser att förskolan passar mig? För att jag inte trivs i en miljö där vi kräver av barn som inte är mycket äldre än mina små barn, att de ska sitta stilla och lyssna på en stol alldeles för länge.

Förskolan (inte dagis) är inte en förvaringsplats för era barn. Förskolan är så mycket mer och jag är stolt över att vara förskollärare! Faktiskt.

"Förskolan skall lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten skall vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan skall erbjuda barnen en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet." (Läroplan för förskolan Lpfö98)

---------------------------------------------

Förtydligande.

Jag gnäller absolut inte på föräldrars inställning här. De allra flesta är faktiskt väldigt nöjda och glada! Det är mer själva inställningen: "Men du vill väl jobba i skolan egentligen va? Där det är på riktigt." Det är den jag opponerar mig emot!

Kommentarer
Postat av: Anniz

Man skall aldrig underskatta förskolan, som lägger en grund, värt guld! Även om vissa inte har förståelse för d, finns vi föräldrar som uppskattar & värdesätter d ni gör!! Pöss

2011-01-15 @ 08:42:32
URL: http://hotchanokko.blogg.se/
Postat av: Julia

Håller med! Alla som tycker det verkar soft att jobba på förskolan "för där leker och busar man bara". Visst, det gör man också men det är så mycket mer! Om inte annat finns det ju en tanke bakom leken och buset många gånger...

2011-01-15 @ 10:47:55
URL: http://finnsinganamnkvar.wordpress.com/
Postat av: Sofia

Jag säger dagis men mest för att det är lättare för Thea men jag ser det absolut inte som en förvaringsplats. Klart att du ska vara stolt för att du är förskolelärare! Ni gör ett kanonjobb!

2011-01-15 @ 15:10:16
URL: http://sofran.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag håller med dig! Det känns som en otroligt vanlig åsikt bland vuxna.. KONSTIGT!

Jag skulle gärna jobba i förskolan för precise det du säger, barnen lär sig ju så mycket socialt och grunden till fortsatt lärande inom svenska, matematik och alla andra ämnen. Jag gillar förskolan otroligt mycket!

2011-01-16 @ 02:21:28
URL: http://amandisch.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0