Ska vi utrota könsrollerna?

Jag fick frågan häromdagen av en kompis om vad jag som jobbar i branchen tycker om detta. En förskola med väldigt stark genusprofil. Läs själva för att sätta er in mer. Artikeln är relativt kort.

Jag har kommenterat en annan blogg om samma ertikel tidigare så lägger in min kommentar där och svaret jag skickade till min vän här:

Min kommentar på det HÄR inlägget.

"Jag är själv förskollärare och försöker att tänka på detta i mitt arbete även om vi inte har en uttalad genuspedagogik. Det är jätteviktigt att ge alla samma möjligheter men det är SVÅRT!

Vi ska se barnen till de individer de är. Men mina fyra- femåringar har redan med sig sina könsroller hemifrån. Det är de individer de redan hunnit få. Flickorna har Hello Kitty och killarna Star Wars och det är så de tycker att det ska vara. Jag kan alltså inte möta dem där de är utan måste utmana dem.. För att tänka genus kan jag alltså inte se barnen som de individer de är, utan se vad jag kan göra för att få dem att tänka större, men är det rätt? Hur mycket ska jag in och peta?

Jag tycker att förskolor med uttalad genuspedagogik är bra och det är bullshit att barnen kommer se tillbaka på det med hat. Möjligen då om föräldrar till kompisar och släktingar ständigt påpekar för dem hur fel det är.. Det är vi vuxna som väljer hur barnen ska se på sin uppväxt.."

29 januari 2011 17:04
Mitt svar på mail från min vän:

"Jag tycker att det är en bra idé! Allt som är nytt verkar överdrivet och konstigt, men för att lyckas med en sån grej behöver vi nog "överdriva" lite.. Vi är så inrutade i våra mönster att det annars inte blir någon direkt skillnad.. Dock kan jag anta att de föräldrar som söker sig dit, redan har gett barnen en rätt neutral start i livet. För oftast är det ju hemmen som är den stora påverkan.. Vi i förskolorna försöker ju jobba aktivt.. Men flickorna kommer som rosa HelloKitty-flickor redan innan de är stora nog att bestämma själva.. Och pojkarna bär star wars innan de ens kan uttala ordet..

Så som sagt.. Det är en bra tanke! Och kanske kan dessa barn sen göra sina egna barn mer medvetna? För en förskola kan jobba hur hårt som helst.. men får man inte föräldrarna med sig i arbetet är det mycket jobb som går förlorat.."

Slutsats

Slutsatsen är väl då att jag är positiv till att något händer. Att de inrutade könsrollerna och normfamiljen utmanas. Att vi inser att vårt samhälle inte bara består av familjer där mamma och pappa är gifta och har de biologiska barnen Pelle i blått och Lisa i rosa. Är det inte på tiden att vi blir människor och inte män och kvinnor eller pojkar och flickor? Varför har utflykter i skolan alltid sett ut så att barnen ska gå två och två, pojke med flicka? Varför inte bara två och två, ett barn med ett annat barn?

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tycker också att man ska utmana könsrollerna, vi försöker att visa Thea att det är ok att leka med alla leksaker, ha på sig alla färger och former på kläder bl a.. vi daltar inte med henne för att hon är tjej. Men det var nog mest hen som jag reagerade på. Jag tycker att det är ett jättebra ord att använda på sig själv om man inte vill tillhöra ett fack, eller om man skriver något där könet är oviktigt. Men att gå in och ändra gamla låtar mm.. jag vet inte? Men jag har även läst om en förskola där de försökte att vända på det lite och handskas med tjejerna som man "normalt" gör med killar och tvärt om. När de sen började skolan så var de jämnlika. Tjejerna tog lika mycket plats som killarna och det blev lugnare i klassen. Så visst går det att påverka.

2011-02-02 @ 19:53:34
URL: http://sofran.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för en mycket intressant läsning!!

På vår förskola, togs detta upp, en önskan om att följa genusprofilen, men jag känner personligen att d är att gå för långt!

Speciellt som förskolan i artikeln.. nä du!!

Att ha d som en grund är sunt & bra, öppenhet & acceptans till d som "skiljer sig" från d vi av trygghet kallat normalt, är en fantastiskt tanke, något jag öppet kan stå bakom.

Men jag vill INTE att könsrollerna skall suddas ut, jag vill att man skall stötta & uppmuntra individen.

men som jag uppfattade pedagogerna på vår förskola, Skulle tex d grabbiga motarbetas...vara något fel & negativt!

Om min son älskar bilar, då skall han få ha bilar.

Min dotter älskar sina My Little Pony & sin bäbis, men även att kriga med turtles, inget av d sätter jag en stämpel på!

2011-02-02 @ 20:36:17
Postat av: Anniz

var lite snabb med att posta där, fick inte med att d var från mig! =)

2011-02-02 @ 20:46:01
URL: http://hotchanokko.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Jag håller med dig, jag gillar tanken på könsneutrala förskolor. Om alla oavsett kön får samma uppmärksamhet och blir sedda utifrån sin egen personlighet så tror jag världen blir mer jämlik.

2011-02-02 @ 21:38:57
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Sofia

Förtydliga lite om den förskolan som "behandlade" flickor som pojkar och tvärtom. Det handlade om att om "pelle" fick hålla handen på promenaden lite oftare och de lät "lisa" upptäcka världen lite på egen hand. Man pushade tjejerna att stå på sig lite mer och tillät pojkarna att vara lite känsliga. Så det var inte att de inte fick leka med vissa leksaker mm..

2011-02-03 @ 09:33:05
URL: http://sofran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0