Det här med dop

Var hemma hos ett par kompisar i helgen som i augusti ska få sitt första barn. En stor förändring i livet och jag är verkligen glad för deras skull!

Efter lite allmänt barnsnack kom vi in på det här med dop. Den blivande mamman var för och den blivande pappan var emot. Jag gissar på att hon kommer få sin vilja igenom i denna frågan. Men varför dop? De är inte kristna och går inte i kyrkan. Så vilka för- och nackdelar har det här med dop? Nedanstående uppdelning är min egen och punkterna kan alltså hamna omvänt av någon annan.

Fördelar:

- Nära och kära samlas och umgås

- Barnet får presenter

Nackdelar:

- Barnet har ofta en skitful klänning

- Barnet välkomnas till Gud och hela hans församling

- Barnet får inte själv välja huruvida det ska bli döpt och medlem i svenska kyrkan eller inte

- Nära och kära känner press att köpa dyra och speciellt utvalda presenter för att vara de bästa gästerna på tillställningen

Som ni ser är jag inget big fan av dop. Självklart är jag påverad av min egen uppväxt och mina föräldrars inställning till det hela, men jag har ändå väldigt svårt att se varför? Är du kristen? ja, men självklart är det ett naturligt steg att ta. Men jag känner många som inte är det och som ändå väljer att döpa sina barn för att det är fint, mysigt och en tradition. Varför inte bara ordna en namnfest om man vill samla släkten och fira nytillskottet i familjen? Varför döpa barnet i faderns, sonens och den helige andens namn om man själv inte tror på det?

Vilka tankar har du om dop?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0