Vi återupplivar mitt första inlägg

Gud skapade kvinna och man. Vem skapade munken?

(Ryssland)


Kan man skapa en munk? Blir man en munk av en särskild anledning? Att avstå livet som kvinna och man, tillsammans. Eller kanske man och man, intimt, för att tjäna gud? Eller är det för sin egen skull?
Det intima har följt mina tankar några dagar nu. Vad är intimt?

Var på beök hos min barnmorska idag. Cytologprov. Eller cellprov som väl är vanligare att man säger. Att låta en människa man aldrig träffat, eller som i mitt fall, bara träffat en gång tidigare, skrapa och rota i den mest intima delen av kroppen. Sitter hemma innan och har ångest över att behöva svinga benen i den hemska stolen. Men så kommer man dit, barnmorskan är glad å pratar på och helt plötsligt sitter man där med benen i vädret och skämtar över att det är tur man inte opererat höfterna, för hur skulle man då komma på plats?
Fem minuter senare, färdig. Undrar över vad det var som var så farligt med det där? Inte värre än att gå till tandläkaren. Eller förresten, tandläkaren är nästan värre...


Så betyder det att jag inte har några ställen som är för intima att visa upp, eller är bara min barnmorska grymt bra på att få mig att känna mig avslappnad? När jag ligger där och faktiskt känner mig stolt när hon berömmer mig för att jag är så avslappnad och för att jag har så fina slemhinnor. Är det något att vara stolt över? Kanske...

Nu blev detta inlägget kanske väldigt intimt. Men varför hymla? Är jag mer öppen och vågar prata om saker som oroar oss kanske det kan underlätta för andra? Alla gör det, alla oroar sig, men få pratar om det. Dags för förändring?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0