Köttiga tankar

Jag har världens mest knepiga inställning till kött. Ibland äter jag det inte alls. Ibland äter jag fisk. Ibland kyckling. Ibland nöt. Ytterst sällan gris. Jag har alltid någon bortförklaring som oftast grundar sig i att jag är lat. Eller grymt sugen på kött helt enkelt. Jag försöker dock att äta så lite som möjligt av den köttigare råvaran som finns att tillgå.

Jaha, och? Jo, vidare leder detta in på hur man ska förhålla sig till sina eventuella framtida barn. Är man helvegetarian, ska då detta tillämpas på barnen?

Jag har ju tidigare språkat ganska friskt för att inte döpa barn av anledningen att de faktiskt ska få göra det valet själva. Dessa val borde ju också gälla mat. Är kött en rättighet?

Mina barn kommer få äta kött. De ska inte behöva äta specialkost i förskola och skola om de inte själva vill eller är allergiska och de ska själva få fatta beslut om huruvida de ska äta kött eller inte när de är gamla nog att fundera i de banorna. Dock kommer jag inte servera kött varje dag hemma och det hoppas jag inte de gör i skolan heller. Det är något skolan måste bli bättre på. Köttfria dagar.

Vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: Adde

Kebab är en rättighet

2010-08-20 @ 18:27:04
Postat av: Hedvig

Kan ju inte låta bli att svara på det här ;) Jag tycker att man ska få bestämma själv, men jag kommer uppfostra mina barn strikt vegetariskt. Varför? Jo för att alla människor som säger att barnen får bestämma själva petar ju i sina barn kött och blandar med ärtor och morötter för att få dom att äta. Sen serverar dom barnen kött till varenda måltid. Jag tycker inte att det är att ge barnen valmöjlighet.



Mina barn (om jag får några) kommer få lära sig att djur är kännande varelser som man kan krama och klappa men framför allt respektera, och definitivt inte något som man äter, om dom sen väljer att äta kött som vuxna så får det väl vara deras val då (fast jag kommer säkert vara lika glad som de föräldrar som säger att deras barn har ett val blir när barnen väl blir vegetarianer ;))

2010-08-21 @ 11:05:04
URL: http://trolleboll.wordpress.com
Postat av: Anna

hmm.. utifrån de barnen jag jobbat med där föräldrarna varit strikta vegetarianer, så har de barnen nästan frossat i sig kött så fort de fått chansen. Tex om det varit nya vikarier som kanske glömt av att barnet inte får äta kött. Vissa har nästan sett det som en sport att snabbt försöka få den "vanliga" maten ist för sin spec.mat. Eller blivit ledsna när de inte fått tex leverpastej på smörgåsen när alla andra barnen faktiskt får det. Vilket jag tycker är synd, det är ingen som vill vara "utanför". Jag tycker att barnen ska få välja om de vill bli vegetarianer sen när de blivit så stora att de kan bestämma själva. Ok, om de är hel-veg hemma men på dagis/skola tycker jag att de ska få äta kött. Sen tycker jag att både skola och dagis borde ha fler vegetariska dagar.

2010-08-21 @ 16:42:46
Postat av: Hedvig

Men varför kan istället då inte barnen få bestämma om de vill äta kött när de blivit stora nog att bestämma själva? Den inställningen att man alltid ska "välja" att bli vegetarian och att det är normalt att äta kött opponerar jag mig emot.

2010-08-21 @ 20:44:56
URL: http://trolleboll.wordpress.com
Postat av: Ida

Fast grejen är ju att det faktiskt är normalt i dag. Vi kan påverka det genom att göra barn mer medvetna, men det Anna skriver är lite det jag hade i åtanke. Den förbjudna frukten tror jag gör att vi får motsatt effekt.. Fler vegetariska alternativ dagligen för att faktiskt ge barnen den där valmöjligheten..

2010-08-21 @ 21:49:31
URL: http://miraku.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0